اخبار برگزیده
36542879
1396/7/17 دوشنبه 16 مهر روز کودک و محیط زیست؛کودکان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنیم/کودکان حلقه ی مفقوده ی مراقبت از محیط زیست درکشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته‌ی ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می‌شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم این هفته را با تکیه بر مسایلی همچون محیط‌زیست، قصه‌گویی، منظومه‌خوانی و اجراهای برنامه‌های سرگرم کننده و آموزنده، تدارک می‌بیند.
به گزارش دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، عنوانِ روز شانزدهم مهر،" روز کودک و محیط زیست و میراث فرهنگی" است و در پوستر طراحی شده توسطِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه‌ی دوستی با طبیعت که نشانگرِ شادابی و نشاط و اولین گامِ ایجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ی آموزش حفاظت از محیط زیست و احترام به همه‌ی زیستمندان است، خودنمایی می‌کند.
 روز کودک در سطح بین المللی، در 29 آبان ( 20 نوامبر) برگزار می‌شود. انتخاب مناسبت‌های خاص در سطح بین المللی، بیانگر اهمیتِ موضوع است. تربیتِ کودکان، مهم‌ترین وظیفه و بزرگترین هدفِ جوامعِ بشری است چرا که جهان به دستِ انسان‌ها اداره می‌شود. انسان از یک سو، خالقِ علم وتکنولوژی‌های سودمند و عاملِ  پیشرفت‌‌های شگرف و حیرت انگیز است، و از دیگرسو، تمام جنگ‌ها، ویرانی‌ها و تخریبِ محیط زیست و جهانِ پیرامون ما، به دست او انجام می‌شود. بنابراین روشن است که حاصلِ تربیتِ درست و به‌هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشم نواز از جهانی است که در اختیارِ انسان‌های پرورش یافته باشد. 
 مطالعات و تحقیقاتِ جدید نشان می‌دهد امروزه، روش‌های قدیمی و سنتیِ آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوی نیازِ آموزشی و تربیتیِ قرن بیست و یکم نبوده و نتیجه‌ی مطلوب و مورد نظر که پرورشِ نسلی خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سوادِ محیط زیستی و برخوردار از فهمِ بوم‌شناختی از جهانِ پیرامون بوده را، به ارمغان نیاورده است. به استنادِ این تحقیقات، در برنامه‌ریزی‌ مدارس،ضروری است آموزش‌های مستقیم و رسمی، بعد از دوازده سالگی صورت بگیرد و قبل از آن، کودک  بدون دخالت‌های مستقیم با طبیعت و فضای پیرامونش روبرو شده و تسهیلگر، در یافتن پاسخِ پرسش‌ها و درک و دریافت‌هایش، در کنار او باشد.  ارتباط کودک با طبیعت ، درست از همین نقطه و با این هدف آغاز می‌شود که مهارت‌های موردِ نیاز کودکان، از سال‌های نخستینِ زندگی، جوانه زده و به‌تدریج و به‌خوبی رشد کند. 
 از نمونه های موفق این نوع از تعلیم و تربیت، روشی است که به طور مثال در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته می‌شود که درشمارِ موفق‌ترین مدارسِ دنیا،  در تربیتِ گروه سنی کودکان هستند. 
تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ی موضوعات اجتماعی،  به‌ویژه در شیوه‌ی برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنینِ کودکی و بافراهم آوردنِ شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آنها ایجاد کند، رخ می‌دهد. ازاین‌رو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست،  و هم افزایی تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها، بتوانیم نقشِ موثری در تربیتِ نسلی کارآمد وآینده ساز ایفا کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
بيشتر
نسخه قابل چاپ